Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Skapa ett formulär

  • Välj Forms i vänstermenyn.
  • Välj "Create new form".
Skärmavbild

 

  • I rutan som dyker upp, ange ett namn på ditt formulär.
  • Om du arbetar med flera kurser, välj aktuell kurs vid fältet "Available for...".
  • Klicka på "Create form".

Ditt formulär finns nu skapat och det ser ut som på bilden nedan:

Skärmavbild

Fält

Till vänster på bilden ovan ser du rubriken "Form fields", det vill säga fälten i ditt formulär. Eftersom vi ännu inte lagt till några fält är det tomt.

  • Välj "Add field" för att lägga till ett fält. Du får då fyra val:

Evaluation question. Välj för att lägga till en bedömningsfråga. Mer om hur du skapar en bedömningsfråga kan du läsa här.

File upload. Välj för att möjliggöra uppladdning av en fil.

Rich text info. Välj för att infoga en textruta. Här skulle du kunna ange instruktioner eller infoga rubriker.

Separator. Välj om du vill infoga en rät linje för att visuellt separera fält.

  • Infoga fälten som ska ingå i ditt formulär. Om du vill förhandsgranska ditt formulär klickar du på "Preview form".

Inställningar

Till höger på bilden ovan ser du rubriken "Form settings", det vill säga inställningarna för ditt formulär. 

  • Name. Här kan du redigera formulärets namn.
  • Available for. Här kan du redigera vilken eller vilka kuser som formuläret ska vara tillgängligt för.
  • Student selection. Välj "multiple" om du vill tillåta möjligheten att fylla i och skicka in formuläret för flera studenter på en och samma gång.
  • Evaluation mode. Välj "multiple" om det ska vara möjligt att skicka in formuläret mer än en gång per student.
  • Anonymous. Här kan du välja om inlämningen ska göras anonymt. Om du väljer detta kommer du inte kunna se någon sammanställning förrän minst fem inlämningar är gjorda. Detta kan vara aktuellt till exempel vid utvärdering av ett moment.
  • Tag settings. I ditt formulär kan du använda taggar. Det är bra till exempel om du använder ett och samma formulär för närvarohantering på flera olika moment. Kontakta supporten så hjälper vi dig med taggarna på din kurs.

Spara.

  • För att publicera ditt formulär väljer du "Publish form" (blå ruta). 
  • I rutan som dyker upp, klicka på "Publish form" och gör slutligen inställningen för formulärets synlighet. Du har två valmöjligheter: 

Publish to administrators only innebär att formuläret endast är synligt för medarbetare. Formuläret får status "hidden" på kursens samtliga kurstillfällen.

Publish to students and administrators innebär att formuläret är synligt för både studenter och medarbetare. Formuläret får status "listed" på alla aktiva kurstillfällen (draft/ongoing). Formuläret får status "hidden" på stängda kurstillfällen.

Det som passar de allra flesta är att välja "Publish to administrators only" och sedan göra formuläret synligt på det aktuella kurstillfället. Läs mer under B) nedan. 

Formuläret finns nu tillgängligt på alla kurstillfällen det vill säga både aktiva, stängda och nya som du kommer att skapa. Nästa gång kursen ges behöver du alltså inte skapa det på nytt.

Redigera ett formulär

Efter att ett formulär publicerats tillåts endast begränsad redigering. Det finns två sätt att redigera ett formulär, vilket du använder beror på vilken typ av ändring som du vill göra.

A) Utan att gå in på en specifik kurs, välj "Forms" i vänstermenyn och välj det aktuella formuläret. Om listan är lång kan du använda filtret ute till höger som heter "+ Include" och filtrera på "available for", välj din kurs. Väl inne på formuläret ser du inställningarna som är möjliga att ändra i högermenyn "Form settings". Längst ner, bredvid spara-knappen, hittar du också alternativ för att radera och kopiera formuläret. Om du behöver göra större förändringar, till exempel lägga till en bedömningsfråga, är det enklast att kopiera formuläret och skapa ett nytt. 

Observera att du kan göra redaktionella ändringar i en bedömningsfråga utan att skapa ett nytt formulär. Gå till "Forms" > Questions > välj fliken "Published" och sök fram din fråga. Klicka på frågan och välj "Edit". Undvik att ändra skalan på frågor som ingår i formulär som redan använts. Det kan nämligen påverka redan insamlad data. Rekommendationen är då istället att skapa en ny bedömningsfråga. 

B) Gå in på din kurs, välj "Forms" och sedan "Submit form". Klicka på det aktuella formuläret. Ute till höger hittar du knappen "Edit settings". Där kan du till exempel styra formulärets synlighet på kurstillfället.